تفسیر نگارههای دیوان حافظ (ساممیرزا. تبریز) با تأکید بر هرمنوتیک متنمحور ریکور
نویسندگان
چکیده مقاله:
هرمنوتیک متنمحور یکی از رویکردهای علم هرمنوتیک است که جهت تفسیر و فهم متن در مفهوم گستردۀ آن از جمله آثار هنری به کار میرود. یکی از پیچیدگیهای اعمال چنین رویکردی در تفسیر آثار هنری، مسئلۀ بسط آن از نوشتار به تصویر است؛ مسئلهای که در استفاده از این رویکرد در تفسیرنگارهها به دلیل ارتباط وسیع نوشتار و تصویر در آنها پیچیدهتر میشود. هدف این جستار، بررسی امکان ارائۀ تفاسیری مبتنی بر روش تفسیر پل ریکور یکی از نظریهپردازان رویکرد مذکور، از نگارههای دیوان حافظ ساممیرزا است. اعمال روش مذکور بر نگارهها با استفاده از شیوۀ توصیف و تحلیل، اگرچه بر امکانپذیری ارائۀ چنین تفسیری دلالت دارد، امّا تأکید بر شخصی بودن تفاسیر، داوری و تشخیص درستی و نادرستی آنها را غیرممکن میسازد؛ از سویی ابهام معنایی ناشی از حضور دیسکورس شعری، قالب شعر و آگاهی بر ارتباط وسیع ساختاری_ محتوایی نگارهها با متن دیوان باعث میشود تا تفسیر نگارهها بهعنوان جزئی از کل دیوان بر تفسیر آنها بهمثابۀ متونی مجزا ارجحیت یابد که مستلزم چشمپوشی از اصول روش ریکور است؛ از اینرو شاید روشهای تفسیری معطوف به زمینۀ شکلگیری یا مؤلف اثر جایگزینی مناسب برای روش مذکور باشند.
منابع مشابه
تفسیر نگاره های دیوان حافظ (سام میرزا. تبریز) با تأکید بر هرمنوتیک متن محور ریکور
هرمنوتیک متن محور یکی از رویکردهای علم هرمنوتیک است که جهت تفسیر و فهم متن در مفهوم گستردۀ آن از جمله آثار هنری به کار می رود. یکی از پیچیدگی های اعمال چنین رویکردی در تفسیر آثار هنری، مسئلۀ بسط آن از نوشتار به تصویر است؛ مسئله ای که در استفاده از این رویکرد در تفسیرنگاره ها به دلیل ارتباط وسیع نوشتار و تصویر در آنها پیچیده تر می شود. هدف این جستار، بررسی امکان ارائۀ تفاسیری مبتنی بر روش تفسیر ...
متن کاملتاریخیابی نسخۀ خطی دیوان سعدی با استناد به بررسیهای شیوۀ تذهیب آن (با تأکید بر نسخۀ خطی دیوان حافظ)
در میان نسخ خطی مجموعۀ «صارمالدوله»، موجود در کتابخانۀ ابنمسکویه شهر اصفهان، دیوانی از سعدی شیرازی با تذهیب عالی وجود دارد. بررسیها حاکی از آن است که شناسنامۀ این اثر دارای تاریخ اجرا نیست. مقالۀ حاضر با تکیه بر اطلاعات فنی اثر میکوشد تاریخ این اثر را مشخص کند. مقایسۀ این نسخه با نسخهای از دیوان حافظ متعلق به سال 1283ق موجود در همان گنجینه به یافتن این پاسخ کمک میکند. پس از بررسیهای دقیق...
متن کاملهرمنوتیک و حافظ
یکی از روش های مدرن نقد ادبی هرمنوتیک یا علم تفسیر و تأویل متن است . این روش دارای دو دوره کاملأ مجزا از هم است: 1. هرمنوتیک سنتی که درآن از اصل قطعیت معنی سخن گفته می شود.معروفترین فرداین دسته ‘شلایر ماخر است. 2. هرمنوتیک جدیدکه معنارا همان چیزی میداند که خواننده درک می کند . از این گروه نیز گادامر و آیزر معروف هستند. هر چند می توان شعرهای حافظ را از دید مکاتب مختلف نقد ادبی مثل نقد فرمالیس...
متن کاملبررسی هرمنوتیک پل ریکور و تأویل مخاطب از اثر هنری با تکیه بر عنوان
در ازدحام دگرگونیهای هنری سدهی بیستم، آثار نقاشی نیز «عنوان»های گوناگونی به خود پذیرفتهاند؛ در بررسی این عنوانها با گذر از علل انتخاب آنها، نقش عنوان در رویارویی با مخاطب و چگونگی تأثیر بر تأویل مخاطب مطرح میگردد؛ که این پژوهش نیز از منظر هرمنوتیک ریکور قصد بررسی این تاثیرپذیری را دارد. در هرمنوتیک ریکور با مطرح شدن اثر هنری همچون گفتمان، مخاطب و متن، اهمیتی بیش از مؤلف آن مییابند. اثر ...
متن کاملامام خمینی، تفسیر و هرمنوتیک
مقایسه تطبیقى دیدگاههاى تفسیرى امام خمینى و دیدگاههاى هرمنوتیکى فلاسفه غرب است. دیدگاه امام خمینى راجع به تفسیر قرآن با آنچه در رابطه با تفسیر متون مقدس در غرب مطرح شده است همانندىها و ناهمانندىهاى دارد. نویسنده نخست دو دیدگاه هرمنوتیکى مطرح در غرب را که عبارتند از سنت شلایر ماخر و سنت هایدگر مطرح مىکند. سپس مبانى و پرسشهاى هرمنوتیکى از قبیل امکان و عدم امکان استفاده از قواعد عمومى فهم در...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
عنوان ژورنال
دوره 20 شماره 2
صفحات 23- 38
تاریخ انتشار 2015-08-23
با دنبال کردن یک ژورنال هنگامی که شماره جدید این ژورنال منتشر می شود به شما از طریق ایمیل اطلاع داده می شود.
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023